Ryhmäviikko 1

Kirjoittelin viimeksi liikkumisen vaikeudesta. Sen myötä totesin, että varsinaiset liikuntatavoitteet on mun kohdalla utopistisia, olivat sitten mitä tahansa. Joten otin tälle viikolle tavoitteeksi liikkua 10 minuuttia päivässä. Ihan sama miten. Oli se sitten lähikaupassa käynti tai pyykkituvan ja asunnon väliä kulkeminen (hissitön talo). Jos liikkuminen, siis myös se arkiliikunta, on oikeasti täysin nollassa niin kuin minulla on, tämäkin on parannus. Kerta muutokset pitäisi jäädä pysyviksi, niin yritetään nyt ensin lisätä arkiaktiivisuutta ja mietitään sitä muuta liikkumista sitten myöhemmin. Aktiivisempi arki lienee helpompi toteuttaa kuin äkkiseltään treenaaminen tai vaikkapa lenkkeily. Enkä mä tätäkään tee otsa rypyssä. Toteutuu jos toteutuu. Samalla tavoitteella aion mennä koko kuun, tai itse asiassa koko loppuelämäni. Vaikka en jaksaisi urheilla, niin yritän saada itseni edes pihalle joka päivä. Tiedän, ettei se toteudu joka päivä varsinkaan näin alussa. Mun pitää opetella siihenkin ja se opettelu kestää kuukausia. En minä sitä kuukaudessa opi, mutta alkuun voin päästä.

Viime viikolla tuli kuvattua syömisiä oikein urakalla, joten tässä nyt tännekin näitä lautasmallin (tavoite) mukaisia ruokakuvia. Oon puhtaan omatekoisen ruuan kannalla, mutta mun energiatasot on viimeaikoina olleet niin matalalla, että ruuanlaitto tuntuu tuskalta. Siispä helpotan elämääni välillä syömällä pakastealtaasta esim. kasvispihvejä. Nää annokset on jo huomattavasti fiksumpia kuin yleensä. Ensinnäkin kun lopetin lahduttamisen viimeksi, multa jäi kasvisten syönti minimiin. Saatan laittaa jonkun kasvissekoituksen riisin sekaan tai ujuttaa wokkisekoituksen kanakastikkeeseen. Silti söin päivittäin kasvikunnan tuotteista oikeastaan vain omenan.

Makaronilaatikko, kirjolohipyörykät, kurkku, porkkana ja paprika.

Nälkä lisää leivänsyöntiä... Omatekoinen hernari sipulilla, paprika, kesäkurpitsa ja 2x ruisleipä ingmariinilla.
2 x kasvispihvi, kukkakaali, kirsikkatomaatti, maissi, kesäkurpitsa.

Possun filettä, riisi-kasvisseosta, porkkanaraaste, kurkku ja miniluumutomaatti.

Täysjyväcouscous, 2x kasvispihvi, porkkanaraaste, paprika, maissi ja protskun takia keitetty kananmuna.

Syömisen tavoite taas oli viime viikolla sen painonhallintaryhmän myötä ruokarytmi  kuntoon ja kasviksia joka aterialle. Sekä herkkujen vähentäminen. En siis edes yrittänyt laittaa tavoitetta mihinkään "normaalimäärään", vaan vain syödä vähemmän herkkuja kuin edellisellä viikolla/yleensä. Paljon on opettelemista varsinkin annoskoossa. Ensimmäiset kaksi päivää söin ihan liikaa, kolmannen liian kevyesti. Neljännen päivän lounas oli myös liian kevyt, koska mulla oli nälkä vielä välipalan jälkeenkin. Se kostautui illalla, kun söin päivällisellä itseni ähkyyn enkä sitten jaksanut iltapalaa lainkaan. Veikkaan et mun pitäisi syödä enemmän proteiinia jo aamulla ja varsinkin lounaalla sekä välipalalla. Siten ehkä iltaa kohden voisi keventää, vaikka kyllä sitä protskua saisi joka aterialla olla. Lisäksi tarviin keinoja siihen, miten saa tuoreet kasvikset maistumaan jokaisella aterialla. Sitten kun sen kertoo viidellä, niin voin kertoo, että jossain vaiheessa alkaa tympiä kaikki vihannekset. Mitään lehtivihreää en edes yritä syödä, kun se ei mulle maistu edes salaateissa.


Kaiken hyvän lisäksi mun melkein hyvin mennyt viikko päättyi sunnuntaina herkutteluun, koska veli tuli kyläilemään pitemmän matkan takaa ja oon sosiaalinen herkuttelija ja muiden ryhmäläisten herkuttelu katkaisi mun selkärangan. No, jättistuutti meni jo päivällä ja 90 grammaa karkkia meni pelieväänä ensimmäisten noin kahden minuutin aikana... Oli muuten eka kerta näiden kisojen aikana, kun ylipäätään oli jotain "kisaevästä" ja sekin tosiaan hurjat 90 grammaa karkkia - vaa'alla punnittuna. Eli toisin sanoen kuitenkin aika hyvin, jos vertaa esim. edelliseen viikkoon. Söin tosin viikollakin 75 gramman suklaalevyn ja lakukismetin, kun veli toi ne mulle tullessaan - vaikka erikseen kielsin tuomasta herkkuja. No kun niitä oli, niin söin tietenkin kans. Levy kesti kaksi päivää, mutta kismetin vedin kerralla, mutta sentään eri päivänä kuin levyn puolikkaat eli itsehillintää on harjoitettu, etenkin kun tämä on se mun kuukausittainen syötätysviikko.


Tuli sitä herkuteltua viikollakin...

Välillä välipat sitten olivat enemmän tälläisia...

Tiedän jo etukäteen saavani kommenttia rasvan laadusta. Mä en silti ala tinkimään mausta. Maitotuotteet saa mun puolesta olla rasvaisia, vaikka ne ei virallisesti terveellisiä olekaan. Yleensä käytän maitotuotteita vain ruuanlaitossa (esim. makaronilaatikko) ja leivonnassa, enkä suinkaan syö jugurtteja tms. juuri koskaan. Oon luvannut itselleni, ettei mun tarvi enää ikinä syödä rasvatonta maitorahkaa, enkä pakota itseäni syömään kumista vähärasvaista "juustoa". Mä en oo vuosiin syönyt välipaloja, joten oonkin vähän sormi suussa niiden kanssa. En oikeesti keksinyt muuta kun ton jugurtin, kun sen pitää a) mennä alas b) siirtää nälkä päivälliselle c) sisältää jotain hedelmä-/kasvisosaltolta. Leipääkään en viitsisi koko aikaa syödä. Nyt kun tässä joutuu annoskokoa seuraamaan - se on siis mulla edelleen liian iso, olen joutunut syömään enemmän leipää. Mun filosofiassa leivän voi jättää pois ja syödä enemmän sitä ruokaa, mutta se ilmeisesti ole terveellistä, vaan leipää pitää puputtaa jatkuvasti. Tää kuukausi mun pitäisi syödä virallisten suosistusten mukaan, joilla voi mun mielestä lähtökohtaisesti pyyhkiä ahterinsa. En ollenkaan oo varma siitä, että muovilta maistuva ja sitä muutenkin muistuttava margariini on voita terveellisempää. Voin olla väärässä, mutta en mä nyt hitto vie kuitenkaan saa sitä muovista shittiä pysyvästi osaksi ruokavaliotani, koska se maistuu niin pirun pahalta, joten mun valinta on sit vissiin epäterveellinen.

Muutenkin oon enemmänkin vakuuttunut siitä, että sokeri on haitallisempaa kuin rasva. Oonkin itte päättänyt panostaa siihen, että tulisi syötyä enemmän kasviksia ja ylipäätään säännöllisemmin ja sitä myötä sitten saisi vähennettyä niitä turhia asioita. En aio ruveta herkkulakkoon, en lopeta leipomista, enkä aio elää täysin terveellisesti. Elämä on liian lyhyt nipottamiseen ja syöminen saa olla kivaa. Jos perusta on kunnossa, niin ylilyöntejä kai tulee harvemmin. Mulla se perusta on hukassa, joten sekin pitää tässä rakentaa ensin. Ja se kestää kuukausia. Ihan niin kuin arkiaktiivisuuden lisääminenkin. Ei nää asiat hetkessä automatisoidu.

Jos mun ruokavaliosta haluaa jotain hyvää etsiä, niin en yleensä juo makeita juomia, vaan pelkkää vettä. Joskus tulee semmoisia kausia, että maistuu limppari tai appelsiinimehu, mutta pääsääntöisesti juon vain vettä ja mustaa kahvia. Kahvinjuontiakin oon vähentänyt. Toisaalta mä en saa kaloreita karsittua sillä, että vaihdan mehun veteen, kun muutenkin juon vain vettä. Ne mun mehunjuomiset on vuositasolla niin vähäisiä, etten viitti edes puuttua niihin.

Loppuun vielä viime viikon toteutunut liikunta: 3 x 20-25 min. kehonhuoltojumppa, 3 x 30-45 min. "sunnuntaikävely" ja 2 x 10-15 min kävely.  Tein siis joka päivä jotakin, edes sen 10 minuutin kävelyn taikka sitten pienen jumpan. Syömisen osalta toteutui se tavoite, että kasviksia söin enemmän, taisi koko viikolla yksi keittoannos olla, jonka kanssa ei ollut erikseen mitään tuoretta vihannesta/hedelmää. Lisäksi söin pääsääntöisesti säännöllisesti. Yhden kerran jäi välipala väliin ja pari kertaa iltapala, kun en viitsinyt väkisin syödä. Itsehän söisin todennäköisesti vain aamupalan, yhden lämpimän ruuan ja tukevamman iltapalan päivällisen paikalla ja jättäisin ne välipalat kokonaan pois näin kotona ollessa, mutta yritetään nyt saada niitä annoksia pienemmiksi ja tolkkua syömiseen. Sen on kuitenkin esim. töissäkäydessä näillä matkoilla varmaan aika paljon parempi vaihtoehto estämään niitä herkkurepsahduksia.

Kommentit

  1. Harmi homma, ettei se hyötyliikunta oikein onnistu sinulta - se kun olisi ollut sinun tilanteessa varmasti kaikkein paras alkuun. Saa sitä liikkuvuutta pienin askelin lisää. Tuo 10min/pvä on hyvä alku ja kaikki mikä on nollan paremmalla puolella on aina plussaa!

    Mitäpäs jos sanoisit veljelle, että lähtee sun kanssa vaikka pihalle kuvailemaan eikä toisi herkkuja : D Tai sitten sanot, että tuo hedelmän tai kasviksen, joka kerta erilaisen. Jos muuten tykkäät valokuvata, siinäpä sitä olisi syytä lähteä ulos, kun kokeilee vaikka niitä kuvauksen 20-100 days challengeja. Esimerkiksi tämä vie uloskin.

    Itse en käytä maitotuotteita, en ole ikinä oikein niihin innostunut, harvemmin teen edes ruokaa mihin maitoa tulee. Tästä olikin työpaikkalääkärillä puhe muutama vuosi sitten. Jopa työpaikkalääkäri sanoi, että jos joka päivä saan edes juustoa leivän mukana ja jogurttia alas niin anna mennä vaan, älä ala tuijottelemaan rasvoja ja kaloreita - näimpä olen tehnyt enkä niistä aio luopua vaikka ne olisi miten hyi hyi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo... Mä kans oon aatellu, et silleen tulis liikuttua, vaikkei se nappaiskaan. Nyt kaikki pitää tehä erikseen. Toisaalta tää elämäntilannekin on vähän turhan stressaava nyt ja tuntuu et seinät kaatuu päälle, niin en kyllä halua mitään lisästressiä ottaa suorittamisesta. Parempi kai se ois liikkua se 10 min päivässä lopun ikäänsä kuin 10 tuntia yhtenä viikkona.

      No sehän tässä on ongelma, kun en pääse edes lenkille rauhassa xD No ei se onneks paljoa tuonu ja ne on syöty jo, niin ei oo enää kiusaamassa. :)

      Mä söin yhdessä vaiheessa puoli kiloa rahkaa päivässä 10 kuukauden ajan. Sitten tuli stoppi ja nyt ei maistu edes sokeroidut ja rasvaiset versiot kovin hyvin... Fiksu lääkäri! No tuossakin on se, että kun ne on terveydenhoitajia tms. niin varmaan ne joutuu sanomaan rasvan laadusta ja kuidusta ja ties mistä ns. viran puolesta, mutta oon sen verran itepäinen etten ihan mihin tahansa lähde. Mun mielestä ruuan pitää maistua hyvältä. Se voi johtaa siihen, etten laihdu grammaakaan, mutta silti syön terveellisemmin, koska syön paljon enemmän kasviksia kuin ennen. Ja kai se lautasmallikin jossain vaiheessa puree. Ei vielä, mutta kunhan siihen oppii.

      Poista

Lähetä kommentti