Kalori kalori kalori

Huomenna alkaa se painonhallintaryhmä. Ärsyttää jo valmiiksi, että pitää kuvata kaikki syömisensä. Tiedän jo valmiiksi, että unohdan jonkun kerran... Eihän siitä mitään hyötyä ole, jos ei ole rehellinen, eivätkä terveydenhoitajat voi antaa oikeanlaista palautetta. Mä en oo ikinä kokenut hyötyväni mitään mistään ruokapäiväkirjoista, enkä usko, että tääkään on poikkeus. Toisaalta en koskaan oo jaksanut tehdä niitä kauhean pitkään, koska aina unohdan jonkun napostelun tms. ja sit into lopahtaa. No saa nähdä, ittepä olen siihen itteni työntänyt. Joka tapauksessa toivon, että tosta on jotain hyötyä. Päätavoite mulla on ehkä syömisen säännöllistämisessä ja toisaalta siinä, että saisin lisättyä kasvisten määrää aika radikaalistikin, tosin ei tietenkään yhtäkkiä. Jos jollain on vinkkejä miten saa rehut maistumaan, niin kertokaa!

Lueskelin tossa jotain laihdutussivua ja törmäsin kalorilaskuriin. Aloin sitten pohtia, että pitäisikö mun alkaa laskea kaloreita. Tiedän, etten jaksa, enkä edes halua, laskea niitä pitkään, mutta jos niitä laskisi sen aikaa, että hahmottaisi vähän miten paljon mitäkin voi syödä. Se voisi auttaa sopivan annoskoon hahmottamisessa. Toisaalta mun kalorinlaskentahistoria on sellainen, että se menee överiksi silmänräpäyksessä, joten en oikein ole varma kannattaako siihen lähteä. En ylipäätään tykkää numeroista ja muutenkin se on aika epätarkkaa. Suuntaa-antavana juttuna se voisi toimia lyhyen aikaa, mutta oon kyllä vähän kahden vaiheilla sen järkevyydestä omalla kohdallani. En ainakaan nyt halua aloittaa mitään laskemista, kun on toi ryhmähommakin just tulossa. Mun ei edelleenkään oo tarkoitus alkaa päätoimiseksi laihduttajaksi.

Totuus kuitenkin on se, että ei tästä mun laihduttamisesta tule yhtään mitään, jos en tee radikaalimpia muutoksia. Oon liian paljon joko-tai-ihminen. En vain osaa tätä "askel kerrallaan" etenemistä. Silti mä haluan edelleen yrittää edetä hitaasti. Mä en halua vain laihtua, vaan mä haluan oppia syömään oikein. Liikkuakin haluaisin, mutta sen merkitys laihdutukseen on niin pieni, ettei sillä ole laihdutushommassa oikein mitään virkaa. Painonhallinnassa ja terveellisissä elämäntavoissa sillä taas on paljonkin virkaa. Mun pitää taas muistuttaa itseäni, että mun tavoite on terveellisten elämäntapojen omaksuminen, ei laihduttaminen. Se ei tosin sulje pois sitä tosi asiaa, että mun tarvitsee laihtua yli 30 kiloa ollakseni normaalipainoinen. Se, onko normaalipainon rajoihin pääseminen mulle miten tärkeää, on sitten eri juttu. Joka tapauksessa painoa pitää pudottaa reilusti, mutta sen pitää tapahtua pingottamatta, itseään rääkkäämättä ja nälkää näkemättä. Mulla on se yksi epäonnistunut remppa takana, toista en halua. Järki jo sanoo mulle, että ei mun kannata tehdä mitään niin kuin mä silloin tein. Joo, paino lähti tehokkaasti, mutta niin lähti myös hiukset ja mielenterveyskin ainakin horjui. Kyllä mulle on tärkeämpää olla hyvinvoiva kuin normaalipainoinen. Mutta silti mä haluan painoni sinne normaalin rajoihin. En vain vielä tiedä miten se onnistuu siten, että kokonaisvaltainen hyvinvointi pysyy tai jopa lisääntyy.

Ehkä ne siellä ryhmässä osaavat neuvoa. Joka tapauksessa luulen, että ruokailussa tapahtuu seuraavien viikkojen aikana jotain parannusta, koska kaikki pitää julkaista ja siitä tosiaan saa palautettakin. Voi olla, että niitä ruokakuvia tulee sitten laitettua tännekin.

Kommentit