Onnellisuutta, kiitollisuutta ja hyvinvointia

Osallistuin, tai ainakin yritin osallistua, huhtikuun hyvinvointihaasteeseen. Tiesin, ettei mulle tule helppoa reissuviikon takia, mutta päätin silti kokeilla. Ekalla viikolla tein pari jalkahoitoa ja yritin rentoutua. Toisella viikolla jumppailin hartioita/niskaa. Kolmannella viikolla yritin jatkaa jalkojen hoitoa, leivoin ja hengailin metsässä tätitettävieni kanssa. En miettinyt stressaavia asioita, vaan annoin mieleni levätä. Vikalla viikolla tein listaa asioista, joista olen onnellinen. Yritin miettiä yhden asian joka päivä. Tein myös kehonhuoltojumppaa kerran kunnolla koko kroppaan ja kerran keskityin vain hartia-alueelle. Lisäksi vietin vappua itse leipomieni munkkien ja hyvän ystäväni seurassa. Ei oltu nähty moneen kuukauteen, mutta ei sitä oikeestaan huomannut. :) Munkkeja tein ensimmäistä kertaa itse, mikä on mun leivontarakkaudella ihme.

Ensimmäisiksi munkeiksi yllättävän hyviä, vaikka itse sanonkin!
Ei riittäny yks...

Tässäpä tämä haasteeseen liittyvä onnellisuusasialistani. :) Osa on päiväkohtaisia, osa sellaisia, joista olen ollut onnellinen/kiitollinen pidemmän aikaa.

1. Perhe. Vietin edellisen viikon aikaa veljeni perheen kanssa ja minulla oli mukavaa. Pidän myös vanhemmistani ja muista sisaruksistani. Ne tyypit on mulle tärkeitä. <3
2. Ruoka, koti, puhdas vesi. Mulla on taipumusta kitistä asioista, joihin oon jollain tasolla tyytymätön. Siitä huolimatta mulla on asiat oikeasti tosi hyvin. Mulla on katto pään päällä, riittävästi ruokaa ja puhdasta vettä.
3. Hyvä musiikki. Rakastan musiikkia, mutta olen totaalisen lahjaton itse. Kuuntelen musiikkia suurimman osan hereilläoloajastani ja se on aina supersiistiä, kun joku musa kolahtaa erityisen kovaa.
4. Terveys. Olen järkyttävästä lihavuudestani huolimatta terve. Sekään ei ole itsestään selvää. Lähipiirissäni on paljon sairautta ja olen itsekin sairastellut paljon. Olen kiitollinen ja onnellinen siitä, että olen terve.
5. Harjoittelu. Ootan sitä innolla, koska rakastan omalla alallani työskentelyä. Lisäksi tää tarkoittaa sitä, että valmistuminen alkaa olla jo aika pelottavan lähellä.
6. Meikkasin pitkästä aikaa kunnolla ja nautin lopputuloksesta. Tosin räntää tuli naamaan vaakatasossa ja kunnollisuus rapisi aika pian, mutta joka tapauksessa tunsin itseni nätiksi.
7. Tää oli ihana päivä! Vappuaatto. Mulla oli paras vappuseura ikinä! <3 Lisäksi omatekoisia munkkeja, (kaupan) simaa ja yleinen juhlafiilis kaupungilla viileähköstä, joskin illaksi selkeytyneestä säästä huolimatta. Mulla oli tukassa kiva letti ja päällä viitta todennäköisesti viimeistä kertaa. Niin ja pitseriassa ystävällinen ihminen huomautti, että mun puhelin oli tippunut lattialle ja antoi sen mulle. Enhän mä ois sitä itte huomannut, joten se täysin tuntematon ihminen pelasti ystävällisellä eleellään paljon. :) Mä en käytä lainkaan alkoholia, joten ei ole itsestään selvää, että nautin humalaisessa väkijoukossa pyörimisestä, mutta vappuisin mulla on yleensä ollut kivaa. Ehkä tän vois tiiviistää niin, et tällä hetkellä parasta on kevät ja ystävät.

Aamulla satoi lunta, illalla näytti tältä :)

Haasteessa oli se hyvä puoli, että se muistutti siitä, että hyvinvoinnin eteen pitää tehdä asioita. Helposti kaiken kiireen keskellä unohtuu se, miten tärkeää yksikin kiva asia voi olla jaksamisen kannalta. Pelkästään jalkojen hoitoon keskittyminen hetkeksi voi rentouttaa ja lievittää stressiä ja ahdistusta. Kyllä jokaisesta, tai ainakin melkein jokaisesta päivästä löytää aikaa myös rentoutumiseen, jos vain haluaa. Pidemmän päälle se ehkäisee väsymistä ja lisää hyvinvointia, joten on myös kannattavaa uhrata vaikka vartti tai puoli tuntia päivästä ihan vain itselleen. Haasteen myötä innostuin lievästi tuosta kehonhuoltamisesta, joten toivon, että saan siirrettyä sen osaksi jokaista viikkoani. Olen aiemminkin todennut rentoutumisen tärkeyden, mutta se on tupannut unohtumaan. Kun keskittyy kehonhuoltoon, niin mielikin saa tyhjentyä kaikesta muusta. Se on yllättävän tärkeää. 

Kommentit

Lähetä kommentti